Paleolit bevásárlólista

A paleolit diéta hatalmas ellenpontot képez a tipikus amerikai étrenddel szemben, hiszen ebben csak olyan élelmiszerek szerepelnek, melyeket az emberek már 10.000 évvel ezelőtt is fogyasztottak - magyarázza a Creighton University Medical Center. Az orvosi központ azt állítja, hogy a szervezet nem képes alkalmazkodni a modern étrendhez, ami túl sok feldolgozott szénhidrátot tartalmaz, ahelyett, hogy több fehérjét és zsírt, illetve kevesebb szénhidrátot tartalmazna. A tápanyag arányokat megváltoztatva és az olyan ételeket előnyben részesítve, melyeket az ősember fogyasztott egy sokkal egészségesebb életmód alakítható ki. De miket is fogyaszthatunk a diéta során?

 

Diófélék

Mivel a diétában csökkentett szénhidrátbevitel ajánlott, ezért érdemes sok diófélét fogyasztani, hogy pótoljuk az elvesztett energiát. Ráadásul ezekben a magvakban sok omega-3 zsírsav található, ami nélkülözhetetlen az egészséges állapot eléréséhez. Bár a diófélék pontos tápanyagtartalma változó, azért azt elmondhatjuk, hogy sok zsírt és kevés szénhidrátot, valamint mérsékelt mennyiségű fehérjét tartalmaznak. 

 

Halak

Dr. Ben Balzer szerint a halak fontos részét képezik a paleo életmódnak, mivel az ember már több ezer éve fogyasztja őket. A halakban sok a fehérje, viszont általában zsírszegények, ezért nagyon előnyösek. A halolaj fogyasztása pedig még a mellrák kialakulásának kockázatát is csökkenti.

 

Húsok

Mivel kevés szénhidrátot fogyasztunk a diéta során, ezért a fehérje- és zsírbevitel elsődleges fontosságú lesz. A Creighton University Medical Center azt sugallja, hogy a szabad tartásból származó húst előnyben kell részesíteni, mivel ezek tartalmazzák a legtöbb fehérjét. 

 

Gyümölcsök

Mivel a gyümölcsök vadon nőnek, ezek elfogadható részei a paleolit diétának. A friss gyümölcsök kiválóak, de a cukorbetegek kerüljék a magas cukortartalmúakat, például az almát, a banánt, a mangót, az ananászt, a szőlőt és a cseresznyét. Ehelyett nekik érdemesebb citromot, lime-ot és avokádót fogyasztaniuk.

 

Zöldségek

A zöldségekkel hasonló a helyzet. Ezek nagy mennyiségben tartalmaznak feldolgozatlan szénhidrátot, rostokat, értékes vitaminokat és ásványi anyagokat. Érdemes zellert, sárgarépát, salátát, paradicsomot, brokkolit fogyasztani, valamint paszternákot, fehérrépát.